Download (PDF)

1300 Belgische scouts en gidsen

vertrekken naar de World Jamboree

Brussel, 29 juni 2007 – 1300 scouts en gidsen van alle vijf de Belgische federaties verzame-len zich op de vroege ochtend van 23 juli op de Heizel, om van daaruit samen naar de World Jamboree in het Verenigd Koninkrijk te reizen. Net zoals deelnemers uit meer dan 160 an-dere landen, zullen ze daar van 27 juli tot en met 8 augustus hun kamp opslaan in Hylands Park, vlakbij Chelmsford.

World Jamboree

De World Jamboree is een vierjaarlijks internationaal kamp dat telkens op een andere locatie plaatsvindt. Het is een groots gebeuren voor maar liefst 40.000 scouts en gidsen van over heel de wereld. Ze krijgen er een grote verscheidenheid aan activiteiten voorgeschoteld: shows, fysieke uitdagingen, werkwinkels over milieu, wetenschap en cultuur, wedstrijden, discussiegroepen en optredens. De World Jamboree is bedoeld voor scouts en gidsen van 14 tot en met 17 jaar oud. Op deze manier krijgt iedere scout of gids één keer de kans om mee te gaan als jeugddeelnemer.

Het Belgische contingent

De deelnemers gaan niet met hun eigen lokale groep of eenheid naar de World Jamboree, maar worden ingedeeld in ‘troepen’, die telkens bestaan uit 36 leden en 4 leid(st)ers. Alle Belgische troepen, het IST (International Service Team oftewel de medewerkers) en de contingentleiding vormen samen het Belgische contingent. Dit contingent heeft ook iedere Jamboree een thema, dat ze gebruikt om hun troepsterreinen en bepaalde activiteiten in te kleden. Deze keer is dat thema ‘Belgische strips’, en bij iedere troep hoort één bepaalde stripfiguur. Onder de koepel GSB (Gidsen- en Scoutsbeweging België) werkten alle vijf de scouts- en gidsen-federaties die België rijk is gedurende meer dan twee jaar intens samen – meer intens dan ooit tevoren – om de Belgische deelname aan de World Jamboree voor te bereiden. Voor de eerste keer vertrekken de deelnemers van alle vijf de federaties als één groep, en gaan ze ook samen vier dagen op voorkamp.
Het Belgisch contingent bestaat in totaal uit ongeveer 1.300 deelnemers, waarvan zo’n 1050 jeugddeelnemers.

Scouting’s Sunrise en andere activiteiten

Er worden tijdens zo’n World Jamboree heel wat activiteiten georganiseerd, waar de Belgische scouts en gidsen in kleinere of grotere groepen, samen met scouts en gidsen uit andere landen zullen deelnemen. Zo kunnen ze workshops volgen in de Global Development Village, het Gil-well Adventure beleven, of afkoelen met Splash! ( een reeks natte activiteiten mede-georganiseerd door de Britse sea scouts), maar de scouts en gidsen zullen ook meewerken aan maatschappelijke projecten.
Naast de gebruikelijke openings- en slotceremonie, die worden bijgewoond door alle 40.000
deelnemers, wordt er dit jaar op 1 augustus Scouting’s Sunrise gevierd. En dit wordt niet alleen in het Verenigd Koninkrijk gevierd, maar over de hele wereld! Terwijl 40.000 scout en gidsen op de World Jamboree de zon zien opkomen, zullen ook in België, op Signal de Botrange, 2500 gidsen en scouts getuige zijn van de start van een nieuwe eeuw scouting.

Uitnodiging voor de pers
De pers is vriendelijk uitgenodigd om op 23 juli het vertrek van het Belgisch contingent naar de World Jamboree bij te wonen. We ontvangen u dan graag om 8u30 in de perstent op parking C aan de Heizel. Er ligt daar dan ook meer info voor u klaar over de World Jamboree, Scouting’s Sunrise, de geschie-denis en werking van scouting in België.

Naast een korte uitleg over de World Jamboree en de Belgische deelname daaraan, is er ook gelegen-heid voor interviews met enkele jeugddeelnemers. Daarna bent u er getuige van hoe – na het startsig-naal van de contingentleider – de karavaan van honderden scouts en gidsen zich langzaam in beweging zet richting het Verenigd Koninkrijk voor een onvergetelijk avontuur!

Het is voor de pers eventueel ook mogelijk om de World Jamboree te bezoeken. Neem dan contact op met ons om hiervoor de nodige accreditaties te verkrijgen.

Graag tot uw dienst voor bijkomende vragen over de World Jamboree en het Belgisch contingent:

Martijn Körvers
    pers(at)scouting2007.be