Bijzonder milieu

De streek waarin “Scouting’s Sunrise" doorgaat, is een van de mooiste streken van België.
We bevinden ons in het hartje van het Natuurpark van de Hoge Venen, aan de rand van een natuurreservaat op de lijst van zone Natura 2000. Maar het is ook een van de meest kwetsbare gebieden wat het milieu betreft.
Het zal dus ook absoluut nodig zijn om een van onze scoutswetten toe te passen : «De scout respecteert de natuur »!

Praktisch :

• Geen vuur maken
  • Rokers moeten uiterst voorzichtig zijn
  • Er zullen zoveel mogelijk vuilbakken worden geplaatst om het afval in te gooien (tijdens wandelingen, op de kampeerplaatsen, …)

We zullen er samen voor moeten zorgen dat we het milieu zo weinig mogelijk belasten. Het is een absolute prioriteit.

Daarover zijn overeenkomsten gemaakt met het DNF van Wallonië, met het Natuurcentrum van Botrange en met het gemeentebestuur van Waimes.

Uit respect voor het gebied moeten we het aantal deelnemers beperken. De kampeerplaatsen en plaatsen voor de bijeenkomsten zijn jammer genoeg niet onuitputtelijk. Langs de ene kant zijn er de bossen en vochtige gebieden, langs de andere kant de velden vol modder...

Concreet kunnen we slechts 2500 personen ontvangen.

Alleen zo zullen we de zonsopgang waardig kunnen beleven.