Scouts en gidsen doen het veilig

Een samenkomst van duizenden kinderen en jongeren in een grote stad brengt altijd risico’s met zich mee. Daar zijn we ons met de organisatie goed van bewust. Om dit feest een feest voor alle deelnemers, begeleiders en organisatoren te laten zijn en blijven, werken we daarom keihard aan een veilige JAMbe.

Alles begint bij een goede voorbereiding

Om te beginnen besteden we veel aandacht aan preventie: we zorgen voor een goede indeling van de locaties en duidelijke plaatsaanduidingen, voor begeleiding in trein- en metrostations, voor stewards in het stadion, voor een goede opstelling van materiaal, tenten, podia en installaties, voor goede afspraken met alle hulpdiensten, voor duidelijke opdrachten in beide talen, voor … .

Gedeelde verantwoordelijkheid

Daarnaast rekenen we keihard op jullie, de leiding van die massa kinderen en jongeren die straks zullen deelnemen aan de activiteiten. Scouts- en gidsenleiding is gewend om op stap te gaan met een groep leden en kunnen als de besten een uitstap met hun leden in goede banen leiden. Daar zijn we zeker van. Daarom vragen we bovenal aan jullie om je leden in de gaten en bij elkaar te houden.

Verschillende medewerkers ter plaatse zullen je bijstaan: door het begeleiden van activiteiten, door jullie te informeren over het programma of door zich om jullie te bekommeren bij het oversteken van een grote weg. Maar jij bent diegene die je leden het best kennen en vertrouwen, jij bent en blijft hun eerste aanspreekpersoon. En de onze!
Langs de andere kant hopen we dat je blijft genieten van deze dag en er ook voor zorgt dat je leden zorgeloos kunnen genieten. Hen met z’n allen vastbinden aan een touw hoeft echt niet! Maak goede afspraken op voorhand en… feest ze!

Tip

Sommige ouders, vooral van jongere leden, maken zich misschien wat zorgen over deze uitstap. Het zou zonde zijn mochten hun kinderen om die reden niet kunnen deelnemen. Maak van deze bezorgdheid een deugd en vraag deze ouders mee als begeleider op JAMbe. Zo zijn jullie zeker van voldoende begeleiders en hebben de ouders (ook diegenen die niet zelf meegaan) een gerust gemoed.

Als het toch fout loopt…

Ook daarop zijn we voorbereid. Er zullen infopunten zijn voor verloren gelopen kinderen of zaken die je kwijt bent (de weg bijvoorbeeld). Stewards en andere begeleiders zullen je bij elk probleem bijstaan. We zorgen voor vaste en mobiele eerste hulpposten. Er is een communicatie- en veiligheidsplan.
Bovendien krijgt elke deelnemer een polsbandje met een noodnummer van de organisatie, met vrije ruimte voor de naam van de deelnemer en voor het gsm-nummer van een aanwezige leid(st)er. Zo kunnen we altijd iemand bereiken als dat nodig is. Maar voor de regenjasjes of zonnecrème zal je zelf moeten zorgen ;-).

Help! Je parle seulement du Français avec des cheveux en dessus!

Was Frans niet bepaald jouw favoriete vak op de middelbare school of heb je sinds je afzwaaien nauwelijks een woord Frans gesproken? Geen paniek, we voorzien op elke plek tweetalige medewerkers of duo’s zodat iedereen in z’n eigen taal kan worden geholpen. Natuurlijk maak je je sympathieker als je op z’n minst “Goedendag!” en “Bedankt” kan zeggen tegen onze toffe Franstalige collega’s. Bovendien zal je de hele dag takken of patrouilles van over de taalgrens tegenkomen: het zou zonde zijn als je niet eens een klapke zou doen over hun en onze manier van scouting. Of om te polsen naar een leuk kampterrein?

Opfrissen dus die handel! Snuister ook even in ons klein lexicon, dat zal je zeker verder helpen! En anders doen we toch beroep op de universele gebarentaal zeker?!

Amusez-vous ensemble!