Alle hens aan dek!

Over de broodnodige betrokkenheid en inzet van leiding in de organisatie

Honderden kraampjes, workshops, personages, spelen, uitdagingen, …
Je kan je zeker wel voorstellen dat de nationale leiding niet alles alleen zal kunnen opbouwen of begeleiden.
Bovendien zou dat nergens op slaan, in een beweging waar samenwerking, verantwoordelijkheid en engagement voorop staan.
We hebben jullie medewerking broodnodig om deze dag te laten slagen.

Ziehier de deal: wil je met je tak deelnemen, dan zorg je als tak ook voor enkele vakkundige helpende handen ter plaatse.
Concreet wil dat zeggen dat een deel van je leidingsploeg (eventueel aangevuld met oud-leiding, mensen uit de groepsploeg, stammers, ...) de leden de hele dag zal begeleiden, terwijl een ander deel een rol zal opnemen in de organisatie. Deze laatsten, die zullen functioneren als medewerkers, worden al op zaterdag in Brussel verwelkomd om er samen met honderden collega’s een ongelooflijk avontuur te beleven!

Er zijn dus twee soorten leiding dit weekend:
  • leiding-begeleiders: komen mee met de tak, met de leden en begeleiden hen doorheen de hele dag;
  • leiding-medewerkers: komen aan op zaterdag 28 april en bereiden de activiteiten en de postjes voor waar ze op zondag zullen staan. ’s Avonds, na een laatste briefing, wonen ze de avant-première bij (tevens de generale repetitie) van het slotspektakel in het Koning Boudewijnstadion.
Hoe gaat dat dan concreet?

Simpel!

• voor de jongste takken: elke tak voorziet één leider-medewerker per 12 kinderen.
  • voor de oudste takken: elke tak voorziet één leider-medewerker per 15 jongeren.
Voorbeeld

Jullie komen met 11 kapoenen, 25 welpen en 34 jonggidsen naar JAMbe. In deze takken hebben jullie 11 leid(st)ers. Vijf leid(st)ers zullen als medewerker functioneren en vertrekken al op zaterdag naar Brussel. Blijven er nog zes leid(st)ers over. Om de drie takken toch veilig en goed te kunnen begeleiden, vragen jullie de groepsleidster en de materiaalmeester mee.

Het spreekt vanzelf dat, als jullie groep meer medewerkers kan voorzien, die van harte welkom zijn: we kunnen alle hulp gebruiken!!!

Aan de andere kant, als jullie groep met een leidingstekort kampt, laat deze regeling jullie dan niet afschrikken om deel te nemen aan JAMbe! Ga op zoek in je omgeving naar versterking (oud-leiding, foeriers van het laatste kamp, vrienden, …) zodat elke tak vergezeld is van voldoende begeleiding, liefst zoveel mogelijk gekend door de leden.

Waarom schakelen we leiding in?

Er staan massa’s oud-leiding en andere sympathisanten te popelen om een handje toe te steken, waarom dan toch leiding ‘afpakken’ van de groepen, vraag je je af? Wel, we willen graag dat de activiteiten op JAMbe zoveel mogelijk begeleid worden door leiding, jonge mensen die het spel van scouting en guiding als de besten in de vingers hebben. Daarom kiezen we ervoor om oud-scouts en -gidsen eerder in te schakelen in de organisatorisch-logistieke teams of als begeleiding van de takken doorheen de hele dag.

Precieze richtlijnen voor de leiding-medewerkers

Maak je geen zorgen, er worden op voorhand geen grote engagementen van je verwacht als leid(st)er-medewerker. Waarschijnlijk zal je moeten zorgen voor een leuke outfit als inkleding en misschien een kleine activiteit, bijvoorbeeld een kennismakingsspel. Niet meer dus dan voor een doordeweekse activiteit!
We verwachten wel dat alle medewerkers op één van de voorbereidende infoavonden aanwezig zijn (zie verderop voor de data) en dat ze al op zaterdag 28 april naar Brussel (Laken) afzakken, ten laatste om 14u. Wij zorgen voor een warme verwelkoming en voldoende eten! Meebrengen: een slaapzak, een luchtmatras of matje en een tentje. En je uniform natuurlijk.

Opgelet!

Leiding van de oudste takken die met hun leden aan de Kampen rond Brussel deelnemen, verzamelen op zondagochtend in Brussel.
Zij worden dan ingeschakeld als begeleider of medewerker in de organisatie.
Leiding van de jongste takken die met hun leden deelnemen aan JAMbe zijn natuurlijk ook op zaterdag welkom om een handje toe te steken bij de opbouw. Maar ze zullen er zelf voor moeten zorgen dat ze weer thuis
geraken om zondagochtend met hun leden naar JAMbe te komen.
Alle medewerkers helpen ook mee aan de grote afbraak en opruim, waarvan het einde is voorzien op zondagavond rond 20u30. Aansluitend zijn zij de eregasten op een afsluitend feestje, met de eerste beelden van de voorbije dag.