Het programma voor de jongste takken

• Kapoenen, Bevers, Zeehondjes
  • In het park van Ossegem
  • Alle kleuren van de vredesduif !

De spierwitte vredesduif wil graag veertjes in alle kleuren van de regenboog. Waarom? Om de wereld een beetje mooier en levendiger te maken, natuurlijk! Alle verzamelde veertjes zorgen voor een kleurrijk en machtig effect op het pluimenkleed van de duif en de wereld.
Magic!

En wie kan hiervoor beter zorgen dan dé toekomst van nog een eeuw scouting: alle kapoenen en bevers van België! Hoe dat zal
gebeuren? Alle leden worden verdeeld over vier landen om het aantal deelnemers op dezelfde plek een beetje hanteerbaar te houden. Gedurende de hele dag blijven de kapoenen en bevers met hun tak in dit land en gaan ze er aan de slag met verschillende thema’s.

Op het programma: knutselen, spelen, entertainment! De thema’s: vrede, muziek en creativiteit, natuur, sport en spel. We maken een ritselende regenpijp, doen een bosspel tussen Brusselse bomen, kruipen met z’n honderd onder de reuzenparachute, spelen met de maxi-mikado, geven reuzengrote ballen door, leren jongleren met dassen, doorkruisen een labyrint, schilderen met natuur(lijke) elementen en nog zoveel meer…

We beloven jou en je leden grote avonturen en ontdekkingen in kleine groepjes, begeleid door de eigen leiding en medewerkers ter plaatse. Geen paniek dus, je leden blijven samen met de vriend(innet)jes van de eigen groep, takken worden  niet door elkaar gegooid.

Toch is het goed om samen met je kapoenen en bevers al eens stil te staan bij deze toch wel bijzondere activiteit. Vertel hen over de verre treinreis die jullie gaan maken, over die duizenden andere kinderen die ze zullen ontmoeten, over de activiteiten, over wie hen zal begeleiden. Zo zorg je ervoor dat ze zich op de dag zelf niet compleet overweldigd voelen en een beetje voorbereid zijn op wat komen zal… Een onvergetelijk scoutsverjaardagsfeest!

Moet het nog gezegd worden dat dit voor elke kapoen een unieke gebeurtenis zal worden? Dat samenspelen met honderden leeftijdsgenoten hen nog lang zal bijblijven? We hopen jullie dan ook massaal te verwelkomen op 29 april.
Tot dan en daar!

• Kabouters, welpen en zeewelpen
  • In het grote park van Laken
  • Brengen vrede in het woud !

Sinds mensenheugenis wonen er gelukkige trolletjes in de bossen rondom het Koning Boudewijnstadion. Maar sinds kort hebben ze daar een groot probleem!
Het bos wil niet meer groeien omdat de vier natuurelementen niet langer harmonieus samenwerken. Vuur, water, lucht en aarde hebben ruzie met elkaar. Bovendien is dat de schuld van de trollen… Ze plaagden en haalden streken uit, stookten de elementen tegen elkaar op en lieten hen geloven dat het de schuld van de anderen was.

Resultaat: doffe ellende. De natuurelementen wantrouwen elkaar en de ene natuurramp volgt de andere op. Bosbranden, droogte, tornado’s: het bos staat op z’n kop!

De trolletjes hebben gehoord dat er op 29 april duizenden kabouters en (zee)welpen naar Brussel afzakken voor een gigantisch feest. Ze roepen dan ook de hulp in van die enorme bende soortgenoten. En willen samen met hen de harmonie tussen de elementen herstellen en het bos mooier laten groeien dan ooit tevoren!
Pyrus, de hoofdtrol en zijn trawanten zullen de kabouters/(zee)welpen opwachten aan de ingang van het bos. In groepjes van tien worden ze samen met hun leiding onthaald in mysterieuze dorpen. Samen met honderden anderen spelen, zingen en dansen ze voor een betere wereld. Vliegtuigjes bouwen, een reusachtige ren-je-rot, een waterestafette, het jaarlied uit volle borst meezingen: zullen de welpen en kabouters op die manier het bos kunnen redden?

Als ze hun opdracht goed uitvoeren binnen de aangegeven tijd, dan krijgen ze een ‘goed stukje’ natuurelement. Vier keer een uurtje plezier en inzet maal duizend bossen zou moeten volstaan om het bos te doen herleven. Wedden dat voor het einde van de dag de gigantische bomen schitteren als nooit tevoren?