Wat is het programma van de Wereld Jamboree?

Voor de eigenlijke Wereldjamboree zelf, gaan alle federaties samen op trektocht in het zuiden van Engeland. Het vertrek is voorzien op 23 juli op de Heizel in Brussel. Er wordt niet alleen een stuk van het traject gestapt, maar ook een bezoek aan Londen is voorzien.

De IST’s komen aan op 24 juli 2007 en krijgen de eerste dag een algemene training van de organisatie. De dag erna krijgen zij per team een specifieke training voor hun taak gedurende het kamp. Ze installeren zich op het IST-subkamp en maken kennis met hun internationale collega’s.

Leiding en deelnemers komen aan op 27 juli. De eerste twee dagen worden gereserveerd voor het opzetten van de tenten, het inrichten van de foerage en de inkleding van het troepsterrein.

Iedereen neemt op de avond van 28 juli deel aan de openingsceremonie. In de centrale arena mogen we ons aan een spetterende show verwachten. Zou de Engelse koningin aanwezig zijn?
29, 30, 31 juli en 2, 3, 4, 5 en 6 augustus zijn de activiteitendagen. Iedereen zal op verschillende momenten aan dezelfde activiteiten deelnemen. Hieronder een kort overzicht. Voor meer informatie verwijzen we naar de website van de organisatie:
www.wsj.scouting2007.org/english/programme/

Drie dagen vinden activiteiten plaats buiten het Jamboreeterrein:
  • Eén dag ‘Gilwell adventure’: op het gerenommeerde scoutsdomein beleeft iedereen een echte avonturendag. Er is een touwenparcours, een klimmuur, een kartingbaan en nog veel meer.
  • Eén dag ‘Starbust’: één dag van het kamp staan deelnemers ten dienste van de maatschappij. Met een internationaal team helpen in een bejaardentehuis, een verwaarloosd bos opruimen of nestkastjes maken.
  • Eén dag ‘Splash’: de Engelse zeescouts hebben een dag vol waterpret voorbereid. Een halve dag wateractiviteiten naast een groot meer en een halve dag activiteiten op het water. Dit kan op een surfplank of in een kano zijn maar evengoed op een zelfgebouwd vlot.
Alle andere activiteiten gaan door op het Jamboreeterrein.

•    Vijf halve dagen ‘World Villages’: World Villages zijn workshops waar je aan de hand van 5 thema’s (Creativiteit, Cultuur en Tradities, Kunst, Technologie en Vooruitgang en Sport en Spel) de deelnemende landen kunt ontdekken.
•    Eén halve dag ‘Global Development Village’. Hier worden wereldproblemen op een ludieke manier voorgesteld en besproken. Educatief verantwoord maar toch leuk.

Er blijven nog vier halve dagen over voor keuzeactiviteiten. Enkele van de mogelijkheden:
  • ‘Energise’: teveel of te weinig energie? Energise lost het probleem op. Zelf een circus oprichten, skaten of een fietsparcours ontwerpen.
  • ‘Faith en Beliefs’ zone: een Jamboree is niet compleet zonder een bezoek aan deze bijna unieke plaats op de wereld. Een hele reeks godsdiensten zitten hier zij aan zij en stellen zichzelf voor en geven de mogelijkheid deel te nemen aan een ceremonie.
  • ‘Village UK’: hier laat het Verenigd koninkrijk zichzelf van zijn beste kant zien.
  • Verder nog de plaza: swoppen is er de ‘nationale’ sport, maar je kunt ook gewoon een souveniertje kopen, een Weense koffie drinken of Braziliaanse koekjes proeven.

Op 1 augustus vieren we samen ‘Scouting Sunrise’, dé start van een nieuwe eeuw scouting. Het begint met samen ontbijten in de openlucht. Verder spelen we die dag met zijn allen samen. De dag eindigt met een heuse carnavalstoet. Deelnemen en kijken tegelijkertijd.

Op 7 augustus is er voor iedereen de slotceremonie.

Op 8 augustus breken we ons troepsterrein af en keren tevreden terug naar huis.

Scouts en Gidsen Vlaanderen organiseren na de Wereldjamboree nog ‘Home Hospitality’. FOS nodigt in het kader van hun ‘Home Hospitality’ programma een troep buitenlandse scouts/gidsen uit tijdens het voorkamp.