Download (PDF)

Start 100 jaar Scouting

Vlaamse scouts en gidsen starten samen jubeljaar

Op zaterdag 26 en zondag 27 augustus 2006 lanceren alle leidsters en leiders van “FOS OPEN SCOUTING” & “SCOUTS EN GIDSEN VLAANDEREN” samen het feestjaar 100 jaar Scouting. Zij komen dan samen op de Hoge Rielen te Kasterlee voor een weekend vol van weerzien, herbronning, feest en inspiratie. Hier wordt de nieuwe jaarleuze gepresenteerd: One World One Promise, het mondiale thema rond vrede en wereldbroederschap met alle 38 miljoen scouts en gidsen. Daarmee breekt voor de 72.000 leden van Scouts en Gidsen Vlaanderen en de 7.300 leden van FOS Open Scouting een nieuwe episode aan.

Geschiedenis schrijven

Sinds het ontstaan van scouting is er heel wat gebeurd: grote oorlogen, Expo 58, The Beatles, Woodstock, 9/11 … Ook scouting stond niet stil en legde een hele weg af tot de hedendaagse jeugdbeweging die ze nu is: actueler dan ooit. Het is een beweging die zich telkens weer uitvindt, en uitgaat van de vragen en noden van de jongere zelf en van de realiteit van de samenleving waarin die jongere leeft. Dat is al een eeuw lang de essentie: beantwoorden aan de behoeften van jongeren hier en nu.

Scouting is spontaan ontstaan in de straten van het Victoriaanse Londen, geïnspireerd door een boek van Robert Baden-Powell. Hij gaf het project van bij aanvang vorm als een opvoedende methode die zou blijven ontwikkelen ngl. tijdsgeest en jeugdcultuur. In de zomer van 1907 ging een handjevol jongeren voor het eerst op scoutskamp. Er ontstonden steeds meer groepjes jongeren die zich ‘scouts’ noemden, eerst in de UK,  maar al snel ook op het Europese vasteland – te beginnen met België – en de rest van de wereld. Gaandeweg groeide deze vondst uit tot een pedagogische organisatie die vele miljoenen jongens en meisjes heeft geroerd en met andere ogen naar het leven heeft doen kijken. De beweging heeft dus een rijke historiek, al heeft scouting dat verleden niet nodig om groot te zijn. Het verhaal dat toen begon, is nu - meer dan ooit - springlevend. Nooit waren er in dit land méér scouts en gidsen actief.

Daarom wordt dit eeuwfeest in de eerste plaats een vurig gebeuren met kinderen en jongeren van vandaag. Het is een feest van 100 jaar jong zijn, gepassioneerd samenleven en samenspelen, on the road met een hoopvol uitzicht op de toekomst.

One World One Promise

Deze centenaire wordt meer dan een jubelfeest. 100 jaar Scouting wordt ook een moment  voor scouting om zich te bezinnen over haar betekenis in een actualiteit met maatschappelijke tegenstellingen; over haar rol om een steentje bij te dragen bij de opbouw van een vredevolle, rechtvaardige wereld waarin kinderen, jongeren kunnen opgroeien tot gelukkige mensen, vol vertrouwen in zichzelf, in elkaar en in wat komt.
Momenteel telt de Gidsen- en Scoutsbeweging in België 160.000 leden. Dit is meer dan alleen een statistisch gegeven. Het is de veruiterlijking van een ideaal dat vol goesting wordt nagestreefd: een oprechte poging is om steeds opnieuw te komen tot een betere verstandhouding tussen mensen: “wereldbroederschap”. Wereldwijd hebben reeds honderden miljoenen dit engagement uitgedrukt . Eén wereld, één belofte. Met de internationale leuze One World One Promise zal werk worden gemaakt om scouts en gidsen gevoelig te maken voor constructieve manier van omgang met elkaar, bij ruzies in het klein dichtbij en bij conflicten, groter en ver weg. Vrede begint hier.
Na VerdraaiDE Wereld, het jaarthema waarmee het hele jeugdwerk in Vlaanderen vorig jaar
haar bekommernis uitdrukte om duurzame ontwikkeling, brengen dit jaar alle scouts- en gidsenbewegingen in de hele wereld nu de zorg voor vrede onder de aandacht.

Groot Feest

Uiteraard staan ter gelegenheid van deze verjaardag heel wat feestelijkheden in de steigers, te beginnen met het startweekend Start 100 jaar Scouting op 26 en 27 augustus 2006 op het domein de Hoge Rielen te Kasterlee. Op 28 en 29 april april wordt bijvoorbeeld verzamelen geblazen voor JAMbe, een grote nationale happening te Brussel en een Wereldjamboree in Engeland.

Op Start 100 jaar Scouting snijden duizenden leid(st)ers van van SCOUTS EN GIDSEN VLAANDEREN (voorheen “VVKSM”) & FOS OPEN SCOUTING voor het eerst gezamenlijk een nieuw werkjaar aan.
Beide verenigingen samen overkoepelen alle scouts en gidsen in Vlaanderen; ze hebben elk een eigen dynamiek en werking. De honderdste verjaardag vormt echter een unieke kans om samen naar buiten te treden meer meer gelijkenissen dan verschillen. Het inhoudelijk aanbod zal voor alle leid(st)ers tijdens deze Start 100 jaar Scouting hetzelfde zijn met vooral heel veel feestvreugde op de kampweide.

De pers is vriendelijk uitgenodigd op Start 100 jaar Scouting; uw media-aandacht voor dit evenement en de rest van het feestjaar zou voor ons bijzonder betekenisvol zijn. U bent van harte welkom op zowel 26 als 27 augustus en ontvangen u dan graag aan de ingang "Gasten", die u kunt bereiken via Ossengoor, langs de baan Kasterlee - Lichtaart. Er ligt meer info voor u klaar over het feestprogramma, het jaarthema, JAMbe, de Wereldjamboree en de geschiedenis en werking van scouting in Vlaanderen.

Graag tot uw dienst voor bijkomende vragen:

Jan Van Reusel
communicatie(at)scoutsengidsenvlaanderen.be